Työvoima.fi mullistaa rekrytoinnin kääntämällä asetelman päälaelleen: meillä työ etsii tekijää, eikä toisinpäin. Tämä täysin uudenlainen tapa rekrytoida herättää luonnollisesti paljon kysymyksiä.
Olemme koonneet tänne kaikkein yleisimmät kysymykset, sekä työnhakijoille että työnantajille. Toivottavasti löydät niistä etsimäsi. Mikäli vastausta ei löydy, ota meihin yhteyttä: info (at) tyovoima.fi.
TYÖNHAKIJALLE
TYÖNHAKUPROSESSI
Miten työnhakuprosessi etenee?
Työnhakuprosessissa on kolme askelta:
1. Palvelun käyttöehtojen ja tietosuojaselosteen hyväksyminen ja Tunnistautuminen (kts. lisätietoja kohdassa TUNNISTAUTUMINEN)
2. Lomakkeen täyttäminen ja lähettäminen (kts. lisätietoja kohdassa PROFIILIN LUOMINEN): Nyt hakemuksesi on työnantajien nähtävillä. Työnantajat pääsevät katsomaan hakemustasi ja ottamaan halutessaan sinuun yhteyttä.
3. Yhteydenoton odottaminen työnantajilta (kts. lisätietoja kohdassa TYÖNANTAJAN YHTEYDENOTTO): Kun olet lähettänyt hakemuksesi, jää odottamaan mahdollisia yhteydenottojasi työnantajilta. Työnantaja ottaa sinuun yhteyttä, mikäli kiinnostuu hakemuksestasi.
TUNNISTAUTUMINEN
Miksi pitää tunnistautua pankkitunnuksilla?
Pankkitunnuksilla kirjautuminen on turvallinen keino varmistaa hakijan aitous. Työvoimassa työnantajat etsivät todellisia, luonnollisia henkilöitä. Jotta pystymme varmistamaan, ettei palveluun kirjaudu robotteja, on työnhakijan kirjauduttava omilla pankkitunnuksillaan.
Käytämme luotettavaa ja kotimaista OP:n tunnistautumispalvelua. Tunnistautuminen pankkitunnuksilla varmistaa tietoturvallisuuden myös työnhakijalle.
Entä jos minulla ei ole pankkitunnuksia?
Voidakseen käyttää palveluamme työnhakijalla tulee olla omat pankkitunnukset. Näin varmistamme työnhakijan turvallisuuden ja aitouden. Mikäli sinulla ei ole pankkitunnuksia, voit ottaa asiassa yhteyttä pankkiin. (Kts. myös edellinen kysymys.)
PROFIILIN LUOMINEN
Miten voin itse vaikuttaa siihen, että työnantajat kiinnostuvat profiilistani?
Taitavasti luodulla profiililla ja CV:llä voit herättää työnantajien huomion. Ole siis huolellinen täyttäessäsi työnhaun lomaketta. Lomakkeen ohjeet ja vinkit on kehitetty sinua varten; niitä noudattamalla voit lisätä mahdollisuuksiasi saada enemmän yhteydenottoja. Muista, että korostamalla osaamistasi autat työnantajia kiinnostumaan sinusta.
TIETOJENI MUOKKAAMINEN
Voinko tallentaa tietoni ja muokata niitä myöhemmin? Katoavatko tietoni, jos poistun sivulta ennen lomakkeen lähettämistä?
Tällä hetkellä järjestelmämme vaatii, että lomake tulee täyttää kerralla loppuun. Mikäli keskeytät lomakkeen ja poistut sivulta, valitettavasti tietosi katoavat. Kehitämme palvelua ja jatkossa voit halutessasi keskeyttää ja tallentaa hakemuksesi myöhempää muokkausta varten.
Miten pääsen muokkaamaan tietojani sen jälkeen, kun olen lähettänyt hakemukseni?
Ennen lomakkeen lähettämistä kannattaa varmistaa, että kaikki tietosi ovat oikein, sillä lähettämisen jälkeen et pääse muuttaamaan enää tietojasi.
Mikäli kuitenkin olet lähettänyt hakemuksesi ja haluat muuttaa tietojasi, ota yhteys sähköisesti info (at) tyovoima.fi -osoitteeseen. Kerro nimesi ja osoitteesi sekä puhelinnumerosi. Teemme haluamasi muokkaukset puolestasi. Kehitämme jo kirjautumispalvelua!
Miten poistan tietoni?
Tällä hetkellä ota yhteys sähköisesti info (at) tyovoima.fi -osoitteeseen. Kerro nimesi ja osoitteesi sekä puhelinnumerosi. Poistamme tiedot puolestasi. Kehitämme jo kirjautumispalvelua!
TIETOJENI NÄKYVYYS
Mitä on näkyvillä profiilissani ja mitä ei? Näkyykö ikäni, sukupuoleni ja kansallisuuteni profiilissani? Mitä tietoja minusta välitetään eteenpäin?
Työnhaku on anonyymia niin pitkään kuin mahdollista. Tämän varmistaa kaksivaiheinen valintaprosessimme, jonka ensimmäisessä vaiheessa työnhaku on anonyymia ja vasta toisessa vaiheessa työnantaja näkyy työnhakijan henkilötiedot ja CV:n.
1. Vaihe: Etsiessään työntekijöitä työnantajat selaavat anonyymeja työnhakuprofiileja. Tällöin työnantajat eivät näe henkilö- ja yhteystietojasi eikä CV:täsi. Kaikki muut tietosi (osaamisesi, taitosi ja kokemuksesi sekä työnhakukriteerisi) ovat näkyvillä työnantajille.
Kun ikää tai muita henkilötietoja ei näy, työnantaja valitsee sopivimman työnhakijan sen tärkeimmän kriteerin perusteella; osaamisen. Näin kaikki ovat samalla viivalla siinä vaiheessa, kun työnantaja etsii potentiaalisia työntekijöitä eikä työnhakijan ikä, sukupuoli tai kansallisuus vaikuta valintoihin. Tämä on sinun tilaisuutesi hurmata työnantajat osaamisellasi! (Kts. lisätietoja kohdassa Miten voin itse vaikuttaa siihen, että työnantajat kiinnostuvat profiilistani?
2. Vaihe: Profiilisi on anonyymi, kunnes työnantaja kiinnostuu sinusta ja valitsee sinut portaalista. Työnantajan ostaessa profiilitietosi, hän saa käyttöönsä myös muut palveluun tallentamasi tiedot, kuten henkilö- ja yhteystietosi sekä CV:si. Tiedot toimitetaan työnantajalle sähköpostitse. Näin työnanantaja voi olla suoraan yhteydessä sinuun.
Miksi minun pitää kertoa henkilötietoni, vaikka työnhaku on anonyymiä?
Lomakkeeseen tulee kirjata omat henkilötiedot, jotta työnantajat voivat olla suoraan yhteydessä työnhakijoihin. Kysymme vain kaikkein olennaisimmat henkilötiedot, joita työnantaja tarvitsee tehdäkseen päätöksen yhteydenotosta.
Miksi CV ei saa olla nimetön?
Hyvä CV saa työnantajan kiinnostumaan sinusta ja osaamisestasi. CV:si perusteella mahdollinen työnantaja katsoo, onko sinulla sopiva osaaminen, tietotaito ja kokemus työtehtävää kohtaan. Hän myös ottaa sinuun yhteyttä CV:ssä näkyvien yhteystietojen perusteella.
TYÖNANTAJAN YHTEYDENOTTO
Miten työnantaja on minuun yhteydessä?
Ostaessaan anonyymin työnhaun profiilisi työnantaja saa myös henkilötietosi ja CV:si. Näin työnantaja voi olla suoraan kontaktissa sinuun esimerkiksi puhelimitse tai sähköpostitse. Tarkkaile siis myös sähköpostisi roskapostia!
Miten kauan minun tulee odottaa työnantajien yhteydenottoja? Jos työnantaja ostaa profiilitietoni, missä vaiheessa minuun otetaan yhteyttä? Miten saan tiedon, millaisesta työtehtävästä on kysymys?
Yhteydenotto voi tulla milloin vain profiilisi julkaisun jälkeen. Mikäli potentiaalinen työnantaja kiinnostuu profiilistasi ja CV:stäsi, hän on suoraan yhteydessä sinuun. Saat kaikki työtehtävään liittyvät tiedot häneltä.
Jos et saa yhteydenottoja, syynä voi olla se, ettei yhteensopivaa työnantajaa ole vielä löytynyt. Yhteydenotto voi kuitenkin tulla myöhemmin, sillä Työvoima.fi:hin tulee jatkuvasti uusia työnantajia. Mikäli haluat parantaa mahdollisuuksiasi saada enemmän ja nopeammin yhteydenottoja, voit muokata profiiliasi houkuttelevammaksi (kts. kohdat Miten voin itse vaikuttaa siihen, että työnantajat kiinnostuvat profiilistani? ja Miten pääsen muokkaamaan tietojani?).
Kuinka minun tulee toimia, jos työnantaja ottaa minuun yhteyttä?
Kun työnantaja ottaa sinuun yhteyttä, vastaa hänelle mahdollisimman nopeasti. Toisin sanoen, jos näet, että sinulle on tullut puhelu, soita takaisin tai vastaa sähköpostiin. Yhteydenpito on sinun ja potentiaalisen työnantajan välinen asia eikä Työvoima.fi ole osallisena siinä.
TYÖNANTAJALLE
TYÖNTEKIJÄN ETSIMINEN JA SELAAMINEN
Miten etsin työntekijöitä?
Työntekijähaulla voit etsiä itsellesi sopivia työnhakijoita. Potentiaalisten työntekijöiden tietojen selaaminen tapahtuu alueellisesti, ammattialan tai roolin mukaisesti. Lisäksi hakua voi rajata erilaisilla hakukriteereillä. Selaaminen on ilmaista. Jos haluat työnhakijan tiedot, näet hintatiedot profiilin vieressä.
Mitä tietoja näen työnhakijoiden profiileissa?
Kun etsit työntekijöitä, pääset selaamaan anonyymeja työnhakuprofiileja työntekijähaulla täysin ilmaiseksi. Tällöin et näe työnhakijoiden henkilö- ja yhteystietoja tai CV:tä. Kaikki muut tiedot (osaaminen, taidot ja kokemus sekä työnhakukriteerit) ovat näkyvillä työnantajille.
Kun kiinnostut työnhakijan anonyymista profiilista, voit ostaa hänen työnhakijaprofiilitietojensa lisäksi hänen henkilö- ja yhteystietonsa sekä CV:n itsellesi tutustuaksesi potentiaaliseen työntekijään tarkemmin ja ottaaksesi häneen yhteyttä.
Mitä tarkoittaa yritysten rekrytoinnin taloudelliset tuet?
Erona muihin työnhaun portaaleihin Työvoima.fi:llä on ”Taloudelliset tuet yritykselle” -rasti. Mikäli työnhakija on oikeutettu esim. palkkatukeen tai kaupunkilisään, hän voi rastittaa ruudun. Näet tämän tiedon selatessasi työnhakijoita. Yritykset voivat hyötyä myös valtion myöntämistä rekrytoinnin taloudellisista tuista tätä kautta. Lisätietoja työnantajien rekrytointien taloudellisista tuista voit lukea täältä: https://tyovoima.fi/wp/tyonantaja-hyodynna-tyollistamisen-tuet/.
HINTA JA OSTAMINEN
Kuka voi ostaa tietoni?
Tietosi voi ostaa yksityisen tai julkisen organisaation edustaja tai yksityishenkilö. Järjestelmä ei poissulje yksityisten henkilöiden verkkopankkitunnusten käyttöä ostotapahtuman yhteydessä, koska esim. henkilökohtaiset avustajat saattavat rekrytoitua suoraan yksityishenkilöille.
Paljonko työnantajalle maksaa, kun hän haluaa tutustua tarkemmin mahdollisiin tuleviin työntekijöihinsä? Mitä tietoja saan ostaessani työnhakijan profiilitiedot?
Työnantaja saa työnhakijan profiilin koosteen, yhteystiedot ja CV:n ostaessaan tiedot (https://tyovoima.fi/wp/tyonantajalomake/). Hinta näkyy ostoskorissa ja päivittyy automaattisesti, mikäli ostat useamman työnhakijan yhteystiedot.
Hinnaston löydät täältä: https://tyovoima.fi/wp/tyonantaja-formi/index.php?ohjeet. Huomaathan, että mitä useamman työntekijän tiedot ostat samassa tilauksessa, sitä edullisemmaksi yksittäisen työntekijän tietojen hinta tulee. Samalla lisäät mahdollisuuksiasi löytää huipputekijä yrityksellesi.
Hinta on murto-osa yleisistä rekrytointihinnoista. Halusimme tarjota työnantajille ja työnhakijoille suoran yhteyden toisiinsa. Ja samalla vastata korona-ajan ongelmiin ja tarjota yrityksille halvemman tavan rekrytoida kuin koskaan aikaisemmin.
Mitä maksuvälineitä on käytettävissäni?
Koska maksu tapahtuu Netsin suojatun ja turvallisen verkkomaksun kautta, valittavanasi ovat yleisimmät pankkiyhteydet, Klarnan osamaksu ja luottokortit.
Mitä tietoja tietokantaan tallennetaan oston yhteydessä?
Oston yhteydessä tietokantaan tallennetaan tilauksen ID, tilausajankohdan aikaleima, tilaajan puhelinnumero ja sähköpostiosoite, ostettujen työnhakijoiden ID-numerot, maksun tila, maksun ID ja maksuajankohdan aikaleima.
Jos maksu onnistuu, em. tietojen pohjalta, tilaaja saa sähköpostiviestin. Muuta dataa ei tallenneta tilauksiin liittyen.
TYÖNHAKIJOILLE JA TYÖNANTAJILLE
TIETOTURVALLISUUS
Miten tietoturvallisuuteni on hoidettu Työvoimassa?
Työnhakijat tunnistautuvat palveluumme omilla pankkitunnuksillaan. Näin varmistamme hakijoiden aitouden. Yritykset hoitavat tietojen välitysmaksun turvallisesti Nets:in välityksellä.
Tietoturvan hallinta pohjautuu ISO/IEC 27001 parhaisiin käytäntöihin. Käytössämme on ssl-salattu yhteys. Suomessa sijaitseva palvelinsali täyttää viestintäviraston määrittelemät teletilojen turvallisuutta koskevat vaatimukset (viestintävirasto 54 A/2012M:n määritys “Tärkeä tila”).
TIIMI
Mikä yritys on Työvoima.fi:n takana?
Sivuston on luonut Jobinno Oy (www.jobinno.fi). Jobinno on yksityinen osakeyhtiö, joka toimii rekrytoinnin, uravalmennuksen ja outplacementin parissa.
Työvoima.fi:tä on ollut rakentamassa Jobinnon omistajat (kolme henkilöä), markkinoinnissa kaksi henkilöä sekä IT-puolella kolme henkilöä ja yksi yritys.